Εξαγωγικό Εμπόριο και Εξαγωγικό Μάρκετινγκ με τη Χρήση του Διαδικτύου από τις Ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Πλήρης Αναφορά της Διατριβής
Αζαρία, Α.Χ. (2010), Εξαγωγικό Εμπόριο και Εξαγωγικό Μάρκετινγκ με τη Χρήση του Διαδικτύου από τις Ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα.
Abstract
Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη χρήση του Διαδικτύου στα πλαίσια άσκησης του Διεθνούς Εξαγωγικού Μάρκετινγκ των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ). Η εκτενής και πολύ λεπτομερής βιβλιογραφική ανασκόπηση ανέδειξε τη σχετική έλλειψη μελετών αναφορικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη χρήση του Διαδικτύου και την απουσία ενός σχετικού θεωρητικού μοντέλου.
Για την πλήρωση των ελλείψεων αυτών καθορίστηκαν ο βασικός ερευνητικός σκοπός της μελέτης και μια σειρά επιμέρους στόχοι. Ο βασικός σκοπός της μελέτης είναι η αναγνώριση και ο καθορισμός των παραγόντων που επηρεάζουν την επιτυχημένη χρήση του Διαδικτύου στις εξαγωγικές δραστηριότητες (και πιο συγκεκριμένα που συνεισφέρουν στη βελτίωση της εξαγωγικής επίδοσης) των ελληνικών ΜΜΕ. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, ακολουθήθηκε η διαδοχική υλοποίηση μιας σειράς επιμέρους στόχων, οι οποίοι είναι:
1. Η συγκέντρωση (για πρώτη φορά) όλων των μελετών, ερευνών, και αναφορών πάνω στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, η κριτική αξιολόγηση, και η ομαδοποιημένη παράθεσή τους σε έναν πίνακα.
2. Η δημιουργία ενός περιεκτικού θεωρητικού μοντέλου των παραγόντων που είναι πιθανό να επηρεάζουν την επιτυχημένη χρήση του Διαδικτύου στις εξαγωγικές δραστηριότητες των ελληνικών ΜΜΕ.
3. Η παραμετροποίηση του μοντέλου και η διερεύνηση της ύπαρξης σχέσεων τόσο μεταξύ της εξαρτημένης και των ανεξάρτητων μεταβλητών του μοντέλου, όσο και μόνο μεταξύ των ανεξάρτητων μεταβλητών.
4. Η εμπειρική τεκμηρίωση του παραμετροποιημένου θεωρητικού μοντέλου μέσα από τη διεξαγωγή πρωτογενούς έρευνας και τη χρήση προηγμένων πολυμεταβλητών στατιστικών εργαλείων.
5. Η εξαγωγή και διαμόρφωση μιας σειράς διοικητικών προτάσεων σε πρακτικό, κυρίως, επίπεδο.
Η συγκεκριμένη μελέτη στηρίχθηκε και ακολούθησε τις αρχές της επιστημονικής έρευνας, η οποία αναφέρεται σε μια σταδιακή, λογική, οργανωμένη και ακριβή διαδικασία αναγνώρισης προβλημάτων, συλλογής στοιχείων, ανάλυσής τους και εξαγωγής συμπερασμάτων. Πιο συγκεκριμένα, υιοθετήθηκε, με κάποιες προσαρμογές, η γενική Υποθετικοσυμπερασματική (Hypothetico-deductive) μεθοδολογία έρευνας. Οι προσαρμογές που πραγματοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη μεθοδολογία ήταν απαραίτητες, έτσι ώστε να μπορεί να είναι εφαρμόσιμη και συμβατή με τις ιδιαίτερες συνθήκες διεξαγωγής της συγκεκριμένης μελέτης. Μετά τις απαραίτητες προσαρμογές, διαμορφώθηκε μια γενική ερευνητική μεθοδολογία εννιά σταδίων.
Στη συνέχεια, η εκτενής βιβλιογραφική ανασκόπηση οδήγησε στην αναγνώριση 20 πιθανών παραγόντων επηρεασμού της επιτυχημένης χρήσης του Διαδικτύου, βάση των οποίων δομήθηκε το ερωτηματολόγιο της πρωτογενούς εμπειρικής έρευνας. Αφού ελέγχθηκε πιλοτικά και έγιναν οι απαραίτητες προσαρμογές, η τελική μορφή του ερωτηματολογίου στάλθηκε σε 404 ελληνικές εξαγωγικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το τελικό δείγμα βάση του οποίου συγκεντρώθηκαν τα απαραίτητα στοιχεία, αποτέλεσαν 80 ελληνικές εξαγωγικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η ανάλυση και επεξεργασία των στοιχείων αυτών, διαμόρφωσε τα τελικά αποτελέσματα και αποκάλυψε, ότι από τους είκοσι πιθανούς παράγοντες επιτυχημένης χρήσης του Διαδικτύου οι οκτώ (Επίπεδο Επένδυσης στο Διαδίκτυο, Τεχνολογική Υποδομή της Επιχείρησης, Ασφάλεια και Προστασία των Συναλλαγών στο Διαδίκτυο, Ενθουσιασμός της Διοίκησης για τη χρήση του Διαδικτύου, Χαρακτηριστικά και Είδος του Προϊόντος, Ο Τύπος του Εξαγωγέα, Το Φαινόμενο του Δικτύου, και Ο Αριθμός των Γλωσσών στις οποίες είναι μεταφρασμένη η Εταιρική Ιστοσελίδα) επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την εξαγωγική επίδοση των ελληνικών ΜΜΕ του δείγματος.
Τέλος, διερευνήθηκε περαιτέρω η ύπαρξη πιθανών σχέσεων μεταξύ των οκτώ στατιστικά σημαντικών παραγόντων που προέκυψαν από την προηγούμενη ανάλυση και επεξεργασία των στοιχείων της έρευνας. Η διερεύνηση αυτή αποκάλυψε έξι επιπλέον σχέσεις μεταξύ των οκτώ μεταβλητών. Όλα τα παραπάνω αποτελέσματα οδήγησαν στη δημιουργία του προτεινόμενου θεωρητικού μοντέλου των παραγόντων που επηρεάζουν την επιτυχημένη χρήση του Διαδικτύου στις εξαγωγικές δραστηριότητες των ελληνικών ΜΜΕ. Η παρούσα μελέτη ολοκληρώνεται, αφενός με μία κριτική εξέταση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της έρευνας σε σχέση με την αντίστοιχη υπάρχουσα βιβλιογραφία, και αφετέρου με την παρουσίαση μιας σειράς από χρήσιμες, ουσιαστικές, και εφαρμόσιμες διοικητικές προτάσεις απευθυνόμενες κυρίως προς τους επιχειρηματίες και τα εξαγωγικά στελέχη των ελληνικών επιχειρήσεων.
Keywords: E-Commerce, Internet, SMEs, Export Marketing, Marketing Reserach, Greece