Από τον Δρ. Αζαρία
Οι νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως, έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές από τα φυσικά καταστήματα και έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές στο διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές αγορές. Οι online αγορές, αφενός προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα και λύσεις στους χρήστες του διαδικτύου, αλλά αφετέρου ενσωματώνουν και πολλούς κινδύνους.
Η ελλιπής εκπαίδευση πάνω σε θέματα διαδικτυακής ασφάλειας ενός αρκετά μεγάλου τμήματος του αγοραστικού κοινού στην Ελλάδα, δημιουργεί πολλά κενά και επιτρέπει σε διάφορους επιτήδειους να τα εκμεταλλεύονται εις βάρος του "ανυποψίαστου" πελάτη.
Παρακάτω ακολουθούν 10 σημεία που πρέπει να προσέχουν ιδιαιτέρως οι χρήστες του διαδικτύου όταν πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές:
1. Πριν αγοράσουμε από κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα διεξάγουμε διαδικτυακή έρευνα για αυτό.
2. Διαβάζουμε προσεκτικά όλους τους όρους χρήσης και αγοράς, οι οποίοι πρέπει να υπάρχουν σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας του ηλεκτρονικού καταστήματος.
3. Ελέγχουμε το πως ξεκινάει η ηλεκτρονική διεύθυνση της ιστοσελίδας. Εάν ξεκινάει με http τότε η ασφάλεια των συναλλαγών δεν είναι υψηλή. Αν ξεκινάει με https (όπου το s αντιστοιχεί στη λέξη secure=ασφαλές) τότε υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια στις συναλλαγές (όχι απόλυτη ασφάλεια).
4. Ελέγχουμε το αν η ιστοσελίδα πληρωμής του καταστήματος χρησιμοποιεί κάποια τεχνολογία κρυπτογράφησης, όπως π.χ. το πρωτόκολλο SSL (Secure Sockets Layer). Όσο μεγαλύτερο είναι το μήκος του κλειδιού κρυπτογράφησης (128bit, 256bit, 512bit κ.λ.π.) του πρωτοκόλλου τόσο μεγαλύτερη η ασφάλεια στις συναλλαγές.
5. Ελέγχουμε το αν εμφανίζεται στην αρχή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης (URL) του καταστήματος ένα εικονίδιο στο οποίο απεικονίζεται ένα λουκέτο (συνήθως πράσινου χρώματος). Η ύπαρξη του λουκέτου αποτελεί μία επιπλέον ένδειξη ασφαλών συναλλαγών.
6. Διαβάζουμε την πολιτική ασφάλειας (συνήθως βρίσκεται στο υποσέλιδο της αρχικής σελίδας) που εφαρμόζει το ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο πρόκειται να αγοράσουμε κάτι.
7. Διαβάζουμε επίσης, το πως αποθηκεύονται και χρησιμοποιούνται από το ηλεκτρονικό κατάστημα τα διάφορα cookies της ιστοσελίδας (cookies=τρόποι συλλογής και χρήσης των προσωπικών δεδομένων).
8. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής αγοράς, θα πρέπει να λαμβάνουμε με e-mail την επιβεβαίωση της παραγγελίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα με όλα τα σημαντικά στοιχεία της συναλλαγής (αριθμός παραγγελίας, περιγραφή του προϊόντος, ημερομηνία παράδοσης κ.α.).
9. Εάν λάβουμε το προϊόν που αγοράσαμε εκπρόθεσμα και αργοπορημένα, επικοινωνούμε άμεσα με το ηλεκτρονικό κατάστημα και τους ενημερώνουμε.
10. Κατά την παραλαβή του προϊόντος ελέγχουμε άμεσα το αν το προϊόν ανταποκρίνεται στις αρχικές του προδιαγραφές ή υπάρχουν ατέλειες-ελαττώματα. Σε περίπτωση ύπαρξης ελαττωμάτων, επικοινωνούμε άμεσα με το ηλεκτρονικό κατάστημα και τους ενημερώνουμε.
Η ελλιπής εκπαίδευση πάνω σε θέματα διαδικτυακής ασφάλειας ενός αρκετά μεγάλου τμήματος του αγοραστικού κοινού στην Ελλάδα, δημιουργεί πολλά κενά και επιτρέπει σε διάφορους επιτήδειους να τα εκμεταλλεύονται εις βάρος του "ανυποψίαστου" πελάτη.
Παρακάτω ακολουθούν 10 σημεία που πρέπει να προσέχουν ιδιαιτέρως οι χρήστες του διαδικτύου όταν πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές:
1. Πριν αγοράσουμε από κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα διεξάγουμε διαδικτυακή έρευνα για αυτό.
2. Διαβάζουμε προσεκτικά όλους τους όρους χρήσης και αγοράς, οι οποίοι πρέπει να υπάρχουν σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας του ηλεκτρονικού καταστήματος.
3. Ελέγχουμε το πως ξεκινάει η ηλεκτρονική διεύθυνση της ιστοσελίδας. Εάν ξεκινάει με http τότε η ασφάλεια των συναλλαγών δεν είναι υψηλή. Αν ξεκινάει με https (όπου το s αντιστοιχεί στη λέξη secure=ασφαλές) τότε υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια στις συναλλαγές (όχι απόλυτη ασφάλεια).
4. Ελέγχουμε το αν η ιστοσελίδα πληρωμής του καταστήματος χρησιμοποιεί κάποια τεχνολογία κρυπτογράφησης, όπως π.χ. το πρωτόκολλο SSL (Secure Sockets Layer). Όσο μεγαλύτερο είναι το μήκος του κλειδιού κρυπτογράφησης (128bit, 256bit, 512bit κ.λ.π.) του πρωτοκόλλου τόσο μεγαλύτερη η ασφάλεια στις συναλλαγές.
5. Ελέγχουμε το αν εμφανίζεται στην αρχή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης (URL) του καταστήματος ένα εικονίδιο στο οποίο απεικονίζεται ένα λουκέτο (συνήθως πράσινου χρώματος). Η ύπαρξη του λουκέτου αποτελεί μία επιπλέον ένδειξη ασφαλών συναλλαγών.
6. Διαβάζουμε την πολιτική ασφάλειας (συνήθως βρίσκεται στο υποσέλιδο της αρχικής σελίδας) που εφαρμόζει το ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο πρόκειται να αγοράσουμε κάτι.
7. Διαβάζουμε επίσης, το πως αποθηκεύονται και χρησιμοποιούνται από το ηλεκτρονικό κατάστημα τα διάφορα cookies της ιστοσελίδας (cookies=τρόποι συλλογής και χρήσης των προσωπικών δεδομένων).
8. Με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής αγοράς, θα πρέπει να λαμβάνουμε με e-mail την επιβεβαίωση της παραγγελίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα με όλα τα σημαντικά στοιχεία της συναλλαγής (αριθμός παραγγελίας, περιγραφή του προϊόντος, ημερομηνία παράδοσης κ.α.).
9. Εάν λάβουμε το προϊόν που αγοράσαμε εκπρόθεσμα και αργοπορημένα, επικοινωνούμε άμεσα με το ηλεκτρονικό κατάστημα και τους ενημερώνουμε.
10. Κατά την παραλαβή του προϊόντος ελέγχουμε άμεσα το αν το προϊόν ανταποκρίνεται στις αρχικές του προδιαγραφές ή υπάρχουν ατέλειες-ελαττώματα. Σε περίπτωση ύπαρξης ελαττωμάτων, επικοινωνούμε άμεσα με το ηλεκτρονικό κατάστημα και τους ενημερώνουμε.